• zondag 28 June 2026
  • Het laatste nieuws uit Suriname

Pawiroredjo: “Corruptie bij douane van oudsher een diepgeworteld en hardnekkig probleem”

| waterkant | Door: Redactie

NPS-fractieleider Jerrel Pawiroredjo heeft tijdens de begrotingsbehandeling in De Nationale Assemblee (DNA) aandacht gevraagd voor de corruptie bij de douane in Suriname. Volgens de politicus is het tijd dat de regering dit van oudsher bekende probleem aanpakt, zodat het land geen inkomsten meer misloopt.

“Zolang als ik me kan herinneren, van oudsher, is het een diepgeworteld en hardnekkig probleem waar elke regering mee te maken heeft gehad. We kennen de perikelen nog met president Jules Wijdenbosch en die rapporten. Maar we kunnen het nog steeds niet grondig aanpakken. Het is toch bekend: onderfacturering, afwijkende coderingen, geen controle, wegkijken en de ogen sluiten. Dat is de modus operandi. Alle onderzoeksrapporten tot nu toe hebben één conclusie getrokken over het functioneren van de douane en we hebben er niets mee gedaan”, zei Pawiroredjo.

Douaneambtenaar Remo Durham heeft in het radioprogramma ABC Actueel enkele vermeende misstanden binnen de douanedienst aan de orde gesteld. Volgens hem

is er sprake van belastingontduiking die mogelijk wordt gefaciliteerd door bevoegde instanties. Durham noemt als voorbeeld de import van vis uit China, die via Suriname wordt doorgevoerd naar bestemmingen in het Caribisch gebied. Bij een tijdelijke invoer moet de importeur een zekerheidsstelling betalen aan de Belastingdienst.

Volgens Durham wordt de vis bij de verdere export echter als een Surinaams product opgegeven, waardoor belastingverplichtingen zouden worden omzeild. Na afronding van de export krijgt de handelaar de betaalde zekerheidsstelling terug. Daarnaast stelt de douaneambtenaar dat er geen belasting wordt geheven op vis die op open zee, maar binnen de territoriale wateren van Suriname, wordt gevangen.

Volgens Durham heeft hij deze kwesties meerdere keren onder de aandacht gebracht van de douaneleiding. Hij beweert echter dat er geen maatregelen zijn getroffen. Integendeel, hij zegt dat hij vanwege zijn meldingen binnen de dienst als een lastpost wordt beschouwd en herhaaldelijk is overgeplaatst. Pawiroredjo kreeg in zijn

oproep ondersteuning van A20-parlementariër Steven Reyme. Volgens Reyme is de voornoemde douaneambtenaar reeds vier keer overgeplaatst, omdat hij zijn werk naar eer en geweten wil doen. “Het is low-hanging fruit dat we daar hebben, belastinginkomsten, maar we merken dat de mensen die oprecht hun werk willen doen, niet ondersteund worden”, stelde Reyme. Hij deed een beroep op de regering om na te gaan wat er precies gaande is bij de douane.

VHP-parlementariër Dew Sharman merkte op in het verleden vaker de misstanden bij de douane te hebben aangehaald, maar toen van een voormalige minister van Financiën in een depressieve toon te horen kreeg niet te weten wat hij moest doen tegen ‘de corrupte bende’ daar. “Zo erg is het daar en het heeft impact op de grote samenleving”, stelde hij.

Volgens de parlementariër is hij tien tot twaalf jaar geleden betrokken geweest bij een onderzoek waarbij 13- tot 14-jarige jongeren als beroepskeuze

hebben aangegeven dat ze drugshandelaar, douanier of politicus willen worden. “Kijk hoe het brein van onze jeugd helemaal te grabbel wordt gegooid en vernietigd wordt door dit soort beroepen waar de integriteit helemaal zoek is. Delen van het korps gaan ons uitschelden, maar de waarheid moet wel gezegd worden”, aldus Sharman.

| waterkant | Door: Redactie