• dinsdag 23 June 2026
  • Het laatste nieuws uit Suriname
Suriname loopt één jaar achter met OAS-contributie

Suriname loopt één jaar achter met OAS-contributie

| suriname herald | Door: Redactie

Suriname heeft een achterstand van één jaar in de betaling van zijn contributie aan de Organisatie van Amerikaanse Staten (OAS). Tegelijk wil het land de 56e Algemene Vergadering in Panama benutten om nieuwe investeringen, financiering, projecthulp en technische ondersteuning aan te trekken. Dat zegt ambassadeur Marlon Mohamed-Hoesein, Surinaams ambassadeur in de Verenigde Staten en permanent vertegenwoordiger bij de OAS, in een exclusief interview met Suriname Herald.

Volgens Mohamed-Hoesein biedt de Algemene Vergadering van de OAS Suriname veel meer dan alleen politieke ontmoetingen. De bijeenkomst brengt lidstaten, financiers, donorlanden, investeerders en vertegenwoordigers van de private sector samen. Juist daarin ziet hij mogelijkheden voor Suriname om internationale samenwerking verder uit te bouwen. “Het is een kans voor Suriname om toegang te zoeken tot vormen van investeringen, financiering, projecthulp en technische assistentie”, zegt Mohamed-Hoesein. “De OAS leent zich daarvoor.”

De 56e Algemene Vergadering van de Organisatie van Amerikaanse Staten is op 22 juni

in Panama geopend en duurt tot en met 24 juni. Tijdens de bijeenkomst worden resoluties, rapportages, begrotingsvraagstukken en nieuwe initiatieven binnen de organisatie behandeld.

Suriname zoekt internationale samenwerking Mohamed-Hoesein benadrukt dat Suriname als klein land afhankelijk is van samenwerking binnen de regio en daarbuiten. Volgens hem kan de OAS een belangrijke rol spelen bij thema’s die niet door één land alleen kunnen worden aangepakt. Hij noemt onder meer cyberbeveiliging, de aanpak van grensoverschrijdende criminaliteit, duurzame ontwikkeling, democratie en mensenrechten. Suriname heeft volgens hem de afgelopen jaren al verschillende projecten uitgevoerd met ondersteuning binnen het OAS-verband, terwijl andere projecten nog lopen.

“Als land alleen kunnen we het niet”, stelt de ambassadeur. “Suriname moet internationale samenwerking zoeken en dat doen we in hemisferisch verband. De OAS biedt die mogelijkheden.” De komende dagen moeten volgens hem worden gebruikt om contacten te leggen, mogelijkheden in kaart te brengen en afspraken voor vervolgtrajecten te maken.

“We leggen een basis, we netwerken en daarna doen we de follow-up. We kijken ernaar uit om daar goede en positieve resultaten uit te halen.”

AI-werkgroep op OAS-agenda Tijdens de openingssessie is ook bekendgemaakt dat binnen de OAS een platform of werkgroep wordt ingesteld die zich moet buigen over kunstmatige intelligentie. Die groep moet bekijken op welke manier AI-governance binnen de organisatie en de lidstaten vorm kan krijgen. Mohamed-Hoesein zegt dat dit onderstreept dat de OAS niet alleen een politieke organisatie is. Volgens hem strekt het werk van de organisatie zich uit over uiteenlopende beleidsterreinen, waaronder ontwikkeling, veiligheid, technologie en institutionele versterking.

Naast de politieke pijlers, zoals bevordering van democratie en bescherming van mensenrechten, richt de OAS zich volgens hem op duurzame ontwikkeling en de bestrijding van grensoverschrijdende criminaliteit.

Resoluties en begroting worden behandeld De Algemene Vergadering werkt de komende dagen een volle agenda af. Naast plenaire vergaderingen is

er ook een bijeenkomst van het General Committee, waarin onderwerpen worden besproken die nog niet volledig zijn afgerond. Volgens Mohamed-Hoesein liggen er verschillende resoluties op tafel. In het General Committee moet worden gewerkt aan overeenstemming tussen de landen, zodat afspraken kunnen worden vastgelegd in documenten waar brede steun voor bestaat.

Ook komen rapportages aan bod over de werkzaamheden van onderdelen van het Inter-Amerikaanse Systeem, waaronder organisaties die zich bezighouden met mensenrechten. Verder wordt gekeken naar activiteiten en projecten die in het afgelopen jaar zijn uitgevoerd en naar de resultaten daarvan.

De begroting van de OAS is eveneens een belangrijk onderwerp. Mohamed-Hoesein zegt dat de organisatie moet bezuinigen, omdat inkomsten niet altijd volledig en tijdig binnenkomen.“De organisatie gaat bezuinigen”, zegt hij. “We moeten kijken dat lidstaten worden aangemoedigd om hun contributie te betalen en aan te zuiveren waar dat nodig is.”

Suriname loopt achter met OAS-contributie Mohamed-Hoesein bevestigt dat Suriname zelf

een achterstand heeft bij de betaling van de jaarlijkse contributie aan de OAS. Volgens hem gaat het om een achterstand van één jaar.

“We hebben een achterstand van een jaar. We gaan nu het tweede jaar in”, zegt hij.De jaarlijkse bijdrage van Suriname is volgens de ambassadeur gebaseerd op de omvang van het land en de economie. Hij noemde een bedrag van ongeveer 43.000 op jaarbasis. De achterstand moet volgens hem worden ingelopen.Hij merkt op dat Suriname niet het enige land is dat betalingen moet inhalen. “Er zijn tal van landen die een jaar of twee nog moeten inhalen.”

Minister neemt namens Suriname deel De minister zal volgens Mohamed-Hoesein op 23 juni namens Suriname deelnemen aan de vergadering. De ambassadeur blijft zelf betrokken bij onder meer het General Committee en de nevenactiviteiten rond de Algemene Vergadering.

Een belangrijk onderdeel van dergelijke internationale bijeenkomsten zijn volgens hem ook de bilaterale gesprekken.

Die contacten worden benut om gericht met andere landen en organisaties te spreken over Surinaamse prioriteiten.

“De minister heeft zijn huiswerk altijd af. Hij komt en weet precies met welke landen hij wil praten en waarover”, zegt Mohamed-Hoesein. “Wij zorgen ervoor dat die afspraken worden gemaakt.”

De Surinaamse delegatie wil de bijeenkomst volgens de ambassadeur benutten om niet alleen deel te nemen aan de formele behandeling van resoluties en begrotingsstukken, maar ook om concrete mogelijkheden voor samenwerking, technische ondersteuning en financiering voor Suriname te verkennen.

| suriname herald | Door: Redactie