• zaterdag 27 June 2026
  • Het laatste nieuws uit Suriname
Gouddelvers Matawai: “Wij hebben zelf om ordening en ontruiming gevraagd”

Gouddelvers Matawai: “Wij hebben zelf om ordening en ontruiming gevraagd”

| suriname herald | Door: Redactie

De registratie van gouddelvers in het Matawai-gebied verloopt volgens basya Robert Elmond vlot. Hij zegt dat de gemeenschap zelf de overheid heeft gevraagd om in te grijpen, nadat de goudwinning in het gebied volgens hem steeds chaotischer en onveiliger was geworden.

Elmond vertelt aan Suriname Herald dat de ordening nodig was omdat iedereen zich zonder controle in het gebied kon vestigen en met goudwinning kon beginnen. Volgens hem ontstond daardoor een situatie die deed denken aan het “wilde westen”.

“Wij hebben de overheid daarom gevraagd ons te helpen met die ordening. Zaken moeten nu anders verlopen. Gouddelvers kwamen naar het gebied die wij niet eens kenden en losten schoten. ‘Den boi e de nanga wapen e sutu zomaar’”, zegt Elmond.

Volgens de basya wordt niemand uit het gebied geweerd, maar moet iedereen die er wil werken zich registreren. De geregistreerden krijgen een badge en worden als kleine ondernemer opgenomen. De

registratie geldt volgens hem voor iedereen, ongeacht of iemand kapitein, basya of gewone gouddelver is.

Er geldt voorlopig een protocol van drie maanden. Als de situatie ordelijk verloopt, kan deze periode volgens Elmond worden verlengd.

“Wij jagen niemand weg. Iedereen mag komen werken, maar je moet je registreren. Zodra je dat hebt gedaan, is er niets aan de hand”, benadrukt hij.

Geen losse tenten en machines zonder registratie Ook voor het opzetten van tenten gelden nieuwe regels. Volgens Elmond mogen kampen niet langer willekeurig worden opgebouwd. De gemeenschap bepaalt waar tenten komen te staan en aan welke voorwaarden die moeten voldoen.

Daarnaast is een monitoringscommissie ingesteld die toezicht moet houden op de nieuwe afspraken. De registratie vindt plaats bij het commissariaat. Iedereen die zich registreert, krijgt een nummer dat zichtbaar bij zijn graafmachine wordt geplaatst.

Elmond zegt dat de gemeenschap geen oegemangs meer in het gebied wil. Wie er wil

werken, moet volgens hem aangesloten zijn bij een bedrijf of samenwerken met iemand die een onderneming heeft. “Den man mus abi baki en if yu no abi baki, dan yu mus go wroko nanga sma san abi baki”, zegt de basya.

“Niemand is brodeloos gemaakt” Ook gouddelver Taal, die de ordening ondersteunt en naar eigen zeggen een van de initiatiefnemers is, stelt dat niemand brodeloos is gemaakt. Volgens hem gaat het om een herregistratie van gouddelvers in het Matawai-gebied, die deze week is begonnen.

“We willen de chaos niet meer. Er was sprake van mensenhandel en een onveilige situatie. Dat willen wij niet meer,” zegt hij. De registratie duurt drie dagen en vindt plaats bij het commissariaat.

Afgelopen vrijdag hebben meerdere politie-eenheden, ondersteund door het Nationaal Leger, een aantal tenten van goudkampen nabij de Moeroekreek ontruimd. De inzet van de veiligheidsdiensten richt zich vooral op het goudrijke gebied dat bekendstaat

als “21 Bergi”. Dit gebied ligt op een concessie van Zijin Rosebel Goldmines N.V. en trekt al geruime tijd honderden oegemangs, oftewel illegale goudzoekers.

Hoofdkapitein Wilson, ook bekend als kapitein Positief, zegt dat hij hierover een gesprek heeft gehad op het Kabinet van President Jennifer Simons. Volgens hem ging dat overleg over de ordening van goudzoekers in Matawai. Hij zegt op een later moment meer te zullen vertellen over het verloop van die bijeenkomst.

| suriname herald | Door: Redactie