
OGS treedt op tegen goudmijnactiviteiten nabij scholen in Brokopondo Centrum
| cds | Door: Redactie
Een afvaardiging van de Commissie Ordening Goudsector (OGS) heeft een missie uitgevoerd naar het district Brokopondo, Centrum.Tijdens deze missie, op 23 juni, zijn kleinschalige goudmijnbouwers, werkzaam nabij de onderwijsinstellingen, uit het gebied verwijderd.
Eerder heeft OGS een aanzienlijk aantal goudmijnbouwers uit het gebied doen vertrekken. Echter, kort erna keerde een groep kleinschalige goudmijnbouwers terug voor hervatting van de illegale goudmijnbouwactiviteiten in de directe omgeving van de scholen. Een bypass resulteerde erin dat kreekwater zich een weg baande naar een der schoolterreinen.
Tijdens de actie van OGS zijn aanwezige kleinschalige goudmijnbouwers aangesproken op de situatie en aangemaand per direct het gebied te ontruimen. De betrokken mijnbouwers vertoonden geen weerstand en volgden de instructies op. Daaropvolgend zijn aanwezige kampen en hutten vernietigd ter voorkoming dat de locaties op korte termijn opnieuw voor goudmijnbouwactiviteiten in gebruik zullen worden genomen.
OGS benadrukt dat mijnbouwactiviteiten niet thuishoren binnen of in de onmiddellijke omgeving van scholen. Eveneens dat
Registratieproject in aantocht
Ook stelde OGS de goudmijnbouwers in kennis van het opkomst zijnde nationale registratieproject voor kleinschalige goudmijnbouwers. Daarbij is uitleg gegeven over het belang van registratie voor zowel de mijnbouwers als de Staat Suriname. Registratie draagt bij aan een beter georganiseerde, transparante en duurzame goudsector, waarbij goudmijnbouwers onder andere toegang kunnen krijgen tot ondersteuning, begeleiding en trainingen.
De Commissie blijft inzetten op dialoog en handhaving om de verdere formalisering van de goudmijnbouwsector te ondersteunen.
| cds | Door: Redactie



































