• zaterdag 27 June 2026
  • Het laatste nieuws uit Suriname

Lösche: “We willen in geheel Suriname camera’s hebben”

| waterkant | Door: Redactie

Volgens NDP-parlementariër Taschana Lösche laat de veiligheidssituatie in het land, ondanks geruststelling vanuit JusPol-minister Harish Monorath, toch te wensen over. Zij vraagt zich daarom af of de Safe City-camera’s die op haast alle hoeken staan, nog goed functioneren.

“We willen in geheel Suriname camera’s hebben, want de veiligheidssituatie in het land laat toch wel te wensen over. We zijn hier gestart met een Safe City-project en ik weet niet waar we nu staan met betrekking tot het Safe City-project. Er zijn overal, op alle hoeken, camera’s en ik vraag me af of ze nu werken of dat ze daar staan als souvenirs op de hoeken.

Dus ik wil van de regering weten wat de functie is van die mooie en leuke palen die daar op elke hoek hangen”, zei Lösche tijdens de begrotingsbehandeling in De Nationale Assemblee (DNA).

De politica reageerde hiermee op een voorstel van VHP-parlementariër Kishan Ramsukul, die kort tevoren had

voorgesteld om verplicht camera’s te laten plaatsen in bussen die ingezet worden voor het vervoer van schoolkinderen en personen met een beperking. Dit naar aanleiding van het recente geval van de inmiddels aangehouden 53-jarige buschauffeur, die verdacht wordt van het betasten van schoolkinderen die hij van en naar school vervoerde.

Lösche ondersteunt het idee van Ramsukul, maar vindt dat er verder moet worden gegaan wat betreft het plaatsen van camera’s. Als het aan haar ligt, kunnen er overal camera’s worden geplaatst, zodat het, in het geval zich iets in het verkeer of een calamiteit voordoet, gemakkelijker wordt om middels beschikbaar beeldmateriaal zaken op te lossen.

| waterkant | Door: Redactie